пʼятниця, 23 вересня 2022 р.

 

Схвалено: педрадою

 «26» серпня 2022р.

 

 

                                                                                      Затверджено:

                                                                                     «26» серпня 2022р.

 

 

Освітня програма

Старобогородчанського  закладу дошкільної освіти

 (ясел-садка) «Джерельце»

 на 2022 – 2023 навчальний рік

 

 

 

 

 

 

       Директор закладу дошкільної освіти                    Барабаш М.І.

 

 

    Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента (Державного стандарту  дошкільної освіти) та Концепції Нової української школи. Освітня діяльність в дошкільному навчальному закладі у 2021/2022 навчальному році буде організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 №580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту ( Державного стандарту дошкільної освіти), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Про затвердження  протиепідемічних заходів  у закладах освіти на період  карантину у зв’язку  з поширенням  коронавірусної хвороби  (COVІD-19) (Постанова Головного державного санітарного лікаря України  МОЗ України від 22.08.2020 №50)   Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки: «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9‑198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012 №1/9-413), “Щодо організації фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах” (від 02.09.2016 № 1/9-456 ),«Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152),«Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), “Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році” Лист МОН ( від 10.08.21 № 1/9-406),   постанови Головного державного санітарного лікаря України  (від 21.05.2020 № 25 )«Про затвердження Тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)»,  листах Міністерства освіти і науки України (від 23.04.2020 № 1/9- 219) «Щодо організації діяльності закладів дошкільної освіти під час карантину»( від 22.05.2020 № 1/9-269),  «Щодо відновлення діяльності закладів дошкільної освіти», матеріалах ЮНІСЕФ «Рекомендації щодо відновлення роботи закладів дошкільної освіти після СОУГО-19 ; “Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році” Лист МОН України (від 09.08.2021 № 1/9-404) ,  «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальни закладах»  ( від12.10.2015 №1/9-487), «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019/2020 н. р» , «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти (Наказ ДСЯОУ № 01-11/71 від 30.11.2020 року), “Щодо окремих питань організації харчування у 2021-2022 роках у закладах дошкільної, загальної середньої освіти.”(Лист    МОЗ  № 26-04/ 19995/21 від 07.07.2021р і МОН України № 1/9-347 від 07.07.2021р), “Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році” Лист МОН ( від 10.08.21 № 1/9-406) , власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти,

    Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Джерельце» загального розвитку.

   Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня.

   У дошкільному навчальному закладі встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 08.00 до 18.30.

    Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік,  педагогічний колектив закладу дошкільної освіти продовжує спрямовувати свою діяльність у наступному році на вирішення наступних завдань:

1.      Формувати в дітей відчуття приналежності до своєї країни завдяки їхній участі в громадянсько-патріотичній діяльності.

2.     Формувати в дошкільників навички конструктивної взаємодії.

3.      Оптимізувати роботу з розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку за допомогою інноваційних методів навчання.

У закладі дошкільної освіти (ясла-садок) «Джерельце» функціонує 4 групи:

1 група дітей третього року життя;

1 група дітей четвертого року життя;

1 група дітей п’ятого року життя;

1 група дітей шостого року життя;

   У освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.

    Зміст інваріантної складової забезпечується через чинну Програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»,  Білан О.І., Максименко О.Л., Возна Л.М.

Мета освітньої програми – реалізація комплексу розвивальних, виховних, навчальних функцій та змістовних напрямів організації життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому етапі.

Завдання програми – сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу

Структура програми – визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя). Кожна освітня лінія програми завершується показниками компетентності.

Види діяльності

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми напрямами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види діяльності плануються за освітніми напрямами: “ Дитина в соціумі», «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва”, «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі», «Гра дитини», «Мовлення дитини», «Особистість дитини». Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх напрямів у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.

Заклад працює за  БАЗОВИМ КОМПОНЕНТОМ (ДЕРЖАВНИМ СТАНДАРТОМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ).

Базовий компонент дошкільної освіти затверджено  наказом МОН України  від 12. 01.2021р №33) “Про затвердження  Базового компонента дошкільної освіти  (Державного стандарту дошкільної освіти )”

Форми організації освітнього процесу

Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності (ігровій ― провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними напрямами розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.

Тривалість спеціально організованих фронтальних занять становить:

 у першій молодшій групі – не більше 10 хвилин;

 у другій молодшій групі – не більше 15 хвилин;

 у середній групі –20 хвилин;

 у старшій групі –25 хвилин.

Тривалість перерв між заняттями – не менше 10  хвилин.

Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми напрямами відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.

У освітньому процесі використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня.

Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2022/2023 навчальному році розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України.

 Зміст освітньої програми передбачає:

формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;

виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;

утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;

розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: вихователі, інструктор з фізичної культури, керівники музичні, педагог соціальний, практичний психолог та медичні сестри.

У закладі впроваджується інноваційна освітня діяльність:

№ п/п

Назва технології

      Автор                         Відповідальні

 

1.

«Теорія розв’язання винахідницьких завдань» (ТРВЗ)

Г. Альтшуллер                    Григоровська О.Б.

 

2.

«Пісочна терапія»

Л. Зінкевич                          Мокан С.М.

 О. Євстнеєва

 

3.

 

Методика використання коректурних таблиць.

Н. Гавриш                            Домінська Л.Ф.

                                              Романишак Г.І.

 

4.Безмежний світ гри з «LEGO»                 О.Рома, В.Близнюк,            Паньків Л.В.

                                                                        О.Борук                                Згоба Г.В.

 

 Проект робочого навчального плану

Старобогородчанського закладу дошкільної  освіти (ясла-садок) «Джерельце»

 на 2022/2023 навчальний рік

     В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту ( Державного стандарту дошкільної освіти) за комплексними та парціальними програмами.

Програми

Автор

Ким, коли затверджені

Комплексні

Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське  дошкілля»

Білан О.І

Міністерством освіти і науки, України листом від 03. 12.2021 р №22.1/12-Г-751

 

Парціальні освітні програми

«Казкова фізкультура»,

програма з фізичного виховання

дітей раннього та дошкільного віку

Єфименко М.М.

Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України

(лист ІІТЗОвід 11.06.2014 №14.1/12-Г-869)

Духовно – моральне виховання  дітей дошкільного віку на християнських цінностях .

Навчальна програма та  календарно – тематичне планування

Авт. Колектив Богуш А.М., Сіданіч І.Л., Сучок В.Є. та інш.

Лист МОН

від 29.12.2015р. №1/11-19157

«Про себе треба  знати, про себе треба дбати» з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку

Лохвицька Л.В.

Лист ПТЗО від 04.12 2018р №22.1/12-Г-1049)

 

«Логопедичний практикум:             Рібцун Ю.В.                 Лист ІМЗО від

  подолання фонетико-                                                             21.12.2017

  фонематичного недорозвитку                                               № 21.1/12-Г-837

   мовлення у дошкільників»

 

 

 

 

Інваріантна складова

 Розподіл  занять на тиждень на дитину у групах загального розвитку

закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Джерельце»  на 2022/2023 навчальний рік.

Види діяльності за освітніми напрямами

Кількість занять на тиждень за віковими групами

перша молодша (від 2 до 3 років)

друга молодша (від 3 до 4 років)

середня (від 4 до 5 років)

старша (від 5 до 6 років)

 

Дитина в  соціумі

1

2

2

3

 

Дитина в природному  довкіллі

1

1

1

2

 

Дитина у світі мистецтва

4

4

5

5

 

Сенсорний розвиток

2

 

Логіко-математичний розвиток

1

1

2

 

Мовлення дитини

2

3

3

3

 

Здоров’я та фізичний розвиток*

2

3

3

3

 

Загальна кількість занять на тиждень

10

11

12

15

 

 

 

 

5

 

Максимальна кількість занять на тиждень

10

11

12

20

 

Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)**

1,4

2,7

4,0

8,3

 

Примітки:

Художня література. 1 заняття на тиждень проводиться:

у І молодших групах інтегрується у заняття освітнього напряму «Мовлення дитини»;

у II молодших групах вводиться як окреме заняття за рахунок кількості занять освітнього напряму «Мовлення дитини»;

у середніх та старших групах як окреме заняття за рахунок кількості занять освітнього напряму «Дитина у світі мистецтва».

 

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

 

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до  статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:

  • політики та процедури забезпечення якості освіти;
  • систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

 

Рекомендації щодо створення внутрішньої системи

забезпечення якості освіти

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.

Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.

2.Здійснення вимірювання показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами  оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

 

Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання

якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

(див. таблицю)

 

Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО  визначаються за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

 

 

Таблиця

Орієнтовні напрями, показники, методу збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

 

Напрям оцінювання

Показники

Методи збору інформації

Термін проведення

Освітнє середовище

Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку

Спостереження

 

Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку

Спостереження

 

Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам

Спостереження, вивчення документації

 

Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників

Спостереження, вивчення документації

 

Створення умов для дітей з особливими потребами

Спостереження, вивчення документації

 

Освітня діяльність

Якість планування в ЗДО

Вивчення документації

 

Діяльність керівника ЗДО

Опитування, вивчення документації

 

Система внутрішнього моніторингу

Вивчення документації

 

Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО

Спостереження вивчення документації

 

Рівень реалізації компетентнісного підходу

Спостереження оцінка, вивчення документації

 

Діяльність вихователя

Спостереження, вивчення документації

 

Організація та здійснення методичної роботи

Вивчення документації

 

Співпраця з батьками вихованців

Опитування, вивчення документації

 

Результати освітньої діяльності

Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями

Спостереження

 

 

 

Основні політики забезпечення якості освітньої діяльності

та якості освіти в ЗДО

 

Основними політиками забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в ЗДО є:

  • забезпечення публічної інформації про діяльність закладу освіти (ст. 30 Закону України «Про освіту»);
  • дотримання принципів академічної доброчесності у діяльності педагогічних працівників (ст. 42 Закону України «Про освіту»);
  • запобігання та протидія булінгу (цькуванню);
  • створення умов щодо професійного зростання педагогічних працівників (постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників (зі змінами).

 

Основні процедури вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО

Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:

  • відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;
  • внутрішній моніторинг якості освіти;
  • самооцінювання освітньої діяльності.

Відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку здійснюється відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти. У якості інструментарію використовуються картами спостереження.

Для забезпечення об’єктивності та достовірності даних важливо дотримуватись принципів академічної доброчесності, у тому числі справедливого оцінювання.

Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Для проведення внутрішнього моніторингу розробляється відповідна програма.

Самооцінювання освітньої діяльності включає:

  • самооцінку показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО;
  • оцінювання педагогічними працівниками своєї діяльності.

 

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти

 

1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів  у ЗДО.

2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.

3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар